Home Fotografie Wat is productfotografie

Wat is productfotografie

Producten fotograferen met de juiste lens, camera en setup

door Dirk Van den Bossche
0 comment 2 minuten leestijd

Met je beste lens voor productfotografie slaag je erin om het product, op de juiste afstand, aantrekkelijk voor te stellen, met respect voor de richtlijnen van de opdrachtgever. Waarbij je het logo, de verpakking en kleuren correct weergeeft. Zonder vervorming of afwijking.

Het is belangrijk om de belichting onder controle te houden. Daarom gebeurt de opname vaak in een studio, waar je een vrijstaande set opbouwt met een witte achtergrond. Dat is handig bij de nabewerking en ideaal voor producten in een webshop.

Kleine en reflecterende producten leg je in een lichttent. Grotere plaats je op een opnametafel. Met de soft box zorg je voor zacht en sfeervol licht. Een puntlicht vestigt de aandacht meer op je product. Zodat het meteen opvalt in je foto en de belangstelling van de potentiële koper vasthoudt. Zodat hij gemakkelijker kan worden overtuigd om tot de aankoop over te gaan. Al naargelang het product dat je fotografeert, gebruik je andere technieken.

De juiste lens voor productfotografie

De lens die je voor je opname gebruikt, bepaalt in grote mate het eindresultaat. Samen met het licht op de set. Om perspectiefvertekening te voorkomen, gebruik je beter geen groothoeklens. Maar kies je voor een standaardlens of telelens.

Een primelens heeft meestal speciale glazen die lensfouten en kleurzwemen op de foto voorkomen. Maar een zoomlens biedt het voordeel dat je het kader van de opname kunt veranderen, zonder je te verplaatsen. Kies dan een goede lens voor productfotografie, met een interne focus die je toelaat om dicht bij je onderwerp te komen.

Met een lichtsterke lens is het mogelijk om de scherptediepte te beperken, om de aandacht vooraan bij je product te houden.

Welke camera instellingen

Op een goed verlichte set, met de camera op een statief, zijn de instellingen minder belangrijk als je allerlei producten fotografeert, die stilstaan op je opnametafel. Je gebruikt een lage ISO-waarde om ruis in je foto’s te voorkomen en zorgt ervoor dat de belichting correct gebeurt.

De juiste witbalans stel je in aan de hand van een grijskaart, die je bij de lichtmeting bij het product houdt. Om minder werk te hebben wanneer je het RAW-bestand ontwikkelt met je Adobe Photoshop Lightroom.

Bij 100 ISO komen alle details scherp op de foto. Het logo is goed herkenbaar en het contrast is goed. Met het diafragma bepaal je de scherptediepte. Beperk die om de volle aandacht naar het product in de voorgrond te laten gaan.

Kies een f/2.8 diafragma bij kleine juwelen en f/4 bij bredere producten, om de hele verpakking scherp op de foto te krijgen. Met een goede verlichting is de sluitertijd kort. Heb je geen soft box, kan die oplopen. Maar dat is niet erg als je camera stevig vaststaat.

You may also like

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Aanvaarden Meer info